Eduard Levé.

Eduard Levé har skrevet en hel selvbiografi bygget opp av enkeltstående og usammenhengende setninger, med mer eller mindre random fakta om hva han mener, føler, har vært, er og vil bli. Tanken bak det er at et hvert menneske består av millionvis av små fragmenter, og for å forstå helheten, må du kjenne til alle. Jeg synes det er helt jawdrappingly inspirerende.

Her er et avsnitt jeg skrev idag om meg selv, i Levés stil.

*

Da jeg var liten var jeg i årevis bombesikker på, at jeg en gang hadde flydd rundt i rommene i huset mitt. Jeg liker ikke følelsen av kjøtt mellom jekslene. Jeg elsker å være hes. En gang ble jeg plutselig befølt av mannen ved siden av meg på kino. Jeg er egentlig helt annerledes enn det de fleste tror, tror jeg. Min egen død skremmer meg ikke i det hele tatt. Faren min sier «jenta mi» til meg, fremdeles. Alt med kristendommen har gjennom årenes løp fått negative konnotasjoner for meg. Jeg pleide å like menn med eyeliner. Jeg har enda ikke lest Dostojevskys ‘Forbrytelse og Straff’, som jeg fikk for 5 år siden til jul. Jeg har badet med delfiner. Jeg har fått høre at jeg smaker godt. Jeg blir ikke lett avhengig av noe, med unntak av mennesker. Jeg er ikke spesielt prinsippfast. En gang så jeg Michael Jackson utenfor et hotell i Cannes. Jeg er ofte lei meg, men gråter veldig skjeldent. Jeg foretrekker å ha sex hos den andre. Jeg pleide å nesten ikke spise. En venninne av meg har ikke lenger tall på hvor mange hun har ligget med. Jeg elsker å gjøre forbipasserende menn perplekse, ved å stirre dem forførende inn i øynene mens jeg går forbi. Sterke synspunkter kan sette meg ut. En gang ble jeg kasta ut av et utested fordi jeg tappet øl fra kranen selv. Jeg foretrekker å svømme på ryggen, framfor på magen. Det hender jeg synes sommerlufta lukter lubne vestlandslefser. Ganske ofte får jeg lyst til å forlate meg selv. Jeg misliker sterkt å snakke i telefon. Onkelen min var en kunstnerisk og grensesprengende sjel og poet, men han døde alt for tidlig, lenge før jeg ble født. Jeg elsker å bli kysset på halsen.


2 comments


Legg igjen en kommentar

