Hva er mot?

Da jeg søkte på Westerdals måtte jeg levere en opptaksprøve. Den bestod av 4 oppgaver, og den ene var «Hva er mot? Fortell.» Jeg skrev et dikt. Her er det.

 
 
 
Mot er et gnistrende lys midt i magen,
som lyser som en usynelig beskyttende aura rundt en.
Man tørr. Man prøver. 
Uten redsel om å feile, svikte, tape, dø.
Mot er deg mot røkla.
Å være Amerikas president.
Mot er deg alene på en scene.
Mot er å innrømme feil.
Mot kan være som en runde russisk rullett.
Stor suksess, eller forferdelig nederlag.
 
Mot er å tørre å være den første til å lene seg fremover for å kysse.
Mot er å sette foten ned, bli stående,
eller flykte.
å snu i tide eller fortsette å gå.
Å skifte spor, 
eller hoppe av sporet.
Mot er å innrømme at toget har gått.
 
Mot er å stirre frykten i øynene,
og slå knock-out på den.
Mot er å si JA. Eller si NEI.
Eller å tørre å ikke vite. 
 
Mot er å møte opp.
Mot er å gå ut av inngangsdøra hver morgen.
Man er modig som tørr å leve.

 

 Tegning: Moi.

5 comments

  1. det her var så bra at eg ikkje veit heilt kva eg skal skrive. mållaus, rett og slett. skal spare det i likte innlegg-mappa så eg kan finne det fram ein annan dag og lese det oppatt. så mange viktige ting formulert på ein veldig bra måte. du er flink.


Legg igjen en kommentar

